مشاوره رایگان ...
09025305339

همه چیز درباره تعمیر و نگهداری چیلر تراکمی

تمامی دستگاه های چیلر تراکمی از اجزای مشترک شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط و اواپراتور تشکیل شده اند ولی با توجه به نوع خنک کاری کندانسور بوسیله هوا یا آب دارای تفاوت هایی می باشند .

از مهم ترین عوامل آسیب زننده به دستگاه چیلر تراکمی می توان به وجود رطوبت در داخل مدار گردش مبرد اشاره کرد .

به این معنا که سایر آسیب های وارد آمده به دستگاه چیلر تراکمی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ناشی از وجود رطوبت در سیستم است .

در صورت شناسایی وجود رطوبت در سیستم بایستی نسبت به میزان خسارات وارد آمده در نتیجه وجود رطوبت اطلاع کسب کرد .

وجود رطوبت موجب وارد آمدن خسارت در مبدل ها ، شیر انبساط و الکتروموتور و کمپرسور دستگاه خواهد شد .

ترکیب رطوبت وارد شده با روغن موجود در مدار مبرد باعث ایجاد محیط اسیدی شده و به تمامی تجهیزات در تماس آسیب وارد خواهد کرد . باید در نظر داشت که نفوذ رطوبت به دستگاه دلایل متعددی دارد  و بایستی بعد بازدید دقیق از دستگاه نسبت به آن اظهار نظر نمود .

نگهداری و بازرسی های منظم از چیلر باعث جلوگیری از ایجاد این صدمه خواهد شد و در نهایت هزینه های جاری و تعمیراتی را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد .

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو

یکی دیگر از عوامل بروز صدمات جدی به دستگاه چیلر تراکمی پدیده ورود مایع مبرد به داخل دستگاه کمپرسور می باشد. این پدیده در نتیجه تبخیر نشدن مبرد مایع در اواپراتور روی می دهد . با توجه نوع کمپرسور ورود مایع می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند . از جمله در کمپرسورهای سیلندر و پیستونی باعث شکستن سوپاپ ها و میل لنگ خواهد شد و سایر ادوات متحرک را دچار خسارت خواهد کرد . رقیق شدن روغن دستگاه و ایجاد سایش بین قطعات متحرک و ثابت نیز از پیامدهای این پدیده خواهد بود . همچنین ورود مایع مبرد در کمپرسور های پیستونی باعث اختلال در روغن کاری کمپرسور خواهد شد .

شناسایی دقیق عیوب و ارائه برنامه تعمیراتی درست و راهکارهای جلوگیری از بروز این مشکلات نیازمند شناخت دقیق دستگاه و تجربه کاری متناسب با آن می باشد .

عدم انتخاب صحیح دستگاه متناسب با نوع کاربری و بار سرمایشی مورد نیاز نیز از عوامل کاهش طول عمر دستگاه چیلر تراکمی می باشد که بایستی به طور جدی به آن توجه نمود .

در موارد متعددی به دلیل طراحی نادرست و انتخاب غیر دقیق پمپ های سرمایشی موجب افزایش بی جهت مصرف برق و عدم توزیع سرمایش کافی به نقاط مورد نظر دراین سامانه ها شده است .

یکی دیگر از عوامل جدی در بروز آسیب در چیلرها ، وجود سختی در آب مدار برج خنک کن می باشد . برای جلوگیری از این خسارت بایستی نسبت به تهیه و نصب و بازرسی های منظم دستگاه های سختی گیر رزینی اقدام کرد .

همچنین جهت اطمینان بیشتر در جلوگیری از رسوب سختی در جداره های لوله های کندانسور چیلر می توان از دستگاههای ضد سختی الکترونیکی و مغناطیسی بهره گرفت که مانع از چسبندگی سختی های موجود در آب در این جداره ها و دستگاههای توزیع سرمایش مانند فن کویل ها و هواسازها می شود که تاثیر چشم گیری در افزایش طول عمر این تجهیزات خواهد داشت .

با استفاده از فیلترهای مغناطیسی جهت جذب ذرات ریز فلزات متحرک در آب موجود در مدار برج خنک کن و مدار سرمایش برای مقابله با خوردگی گالوانیک در چیلر و فن کویل و هواساز می توان طول عمر این تجهیزات را افزایش داد .

انتخاب و تعبیه مناسب منبع انبساط باز و بسته و شیرهای هواگیری جهت جلوگیری از به دام افتادن هوا در قسمت های مختلف مدار سرمایش چیلر از جمله این موارد می باشد .

انتخاب چیلر تراکمی مناسب :

در انتخاب چیلر تراکمی جهت استفاده در کاربری های مسکونی و صنعتی و … باید نکات زیر را مدنظر قرار داد :

  1. محاسبه دقیق بار سرمایشی مورد نیاز
  2. دمای هوا و میزان رطوبت محل نصب دستگاه
  3. تعداد دستگاه
  4. هزینه های اولیه و جاری دستگاه
  5. قابلیت نگهداری و تعمیر دستگاه
  6. راندمان دستگاه

در محاسبه بار سرمایشی مورد نیاز جهت کاربری های مسکونی می توان از جداول و روابط سرانگشتی متداول بهره گرفت و جهت محاسبه دقیق بار سرمایشی مناسب است از نرم افزار های موجود مانند HAP  و TRANE استفاده کرد .

برای محاسبه بار سرمایشی مورد نیاز در کاربری های صنعتی جهت مصارف تهویه مطبوع و ایجاد سرمایش در فرآیندهای تولید و نگهداری مواد باید با توجه به استانداردها و مراجع معتبر همان صنعت اقدام به محاسبه کرد .

باید در نظر داشت که چیلرهای تراکمی با توجه به نوع خنک کاری کندانسور به دو دسته کندانسورهای هواخنک و کندانسورهای آب خنک تقسیم بندی می شوند .

راندمان تولید سرمایش در دستگاههای آب خنک که دارای برج خنک کن می باشند بیشتر می باشد ولی برای انتخاب این دستگاهها بایستی به در دسترس بودن آب جهت تامین آب جبرانی برج خنک کن توجه نمود و با توجه به عوامل اشاره شد در بالا اقدام به تهیه دستگاه مناسب نمود . 

برای افزایش سرعت پاسخگویی و برقراری ارتباط با کارشناسان از روش کلیک بر روی دکمه دریافت مشاوره رایگان و یا ارسال پیامک به شماره 100001777 استفاده کنید .